Peter Håkanson
Personen
Peter
Född 1950 i vittsjö uppväxt i mölndal. 3 barn och 2 bonusbarn.
Utbildning
Yrkesbana
Sahgrenska sjukhuset Kem Lab
Ett projekt som inte resulterade i något för Volvo men väl för mig var en IBM-RT som köptes för att undersöka möjligheten att portera vår TP-monitor (TAX) till unix. Det var en helt ny miljö för mig, men en miljö som var intressant. Så intressant att när jag efter något år fick kontakt med en grupp inom VolvoDatas konsultgrupp sysslade med ett "Grafiskt Planeringssystem i Unix-miljö" så sökte jag mig dit. Gruppen kallades "Carmen-gruppen" (och finns f.ö. kvar som ett högst livaktigt företag i göteborg kallat Carmen Systems ) Här fick jag på djupet ägna mig åt inte bara X-11 programmering utan lyckades också med att introducera Oracle som databasserver.
C:a 1990 hade Volvo Lastvagnar börjat använda CAD system baserade på Computervisions teknik (prime och SUN maskiner som körde Unix och TCP/IP). De hade stora störningar när de försökte utnyttja det bryggade Ethernet som jag varit med att bygga upp under min tid på DEC gruppen. Störningarna var så stora att Lastvagnar utövade påtryckningar på VolvoData att "hitta någon som kunde fixa problemen". Jag fick frågan och accepterade med viss tvekan - jag hade nämligen världens bästa jobb redan. Men då TCP/IP och Unix var och är som siamesiska tvillingar såg jag möjligheten att visa Volvo ljuset (med Unix).
Här hamnade jag på en avdelning som ansvarade för de kommunikationsprotokoll som användes inom Volvo, min roll (och titel) var TCP/IP Manager. (Tanken med titeln var att kunna imponera på de Amerikanska cheferna, de tar nämligen inga intryck av en person som inte tituleras "Manager"). Och jag byggde nät. Vi handlade Routers i mängder, vi skaffade HP-OpenView, vi skaffade IP-addresser och gjorde addressplaner. Framför allt handlade det om att propagera och intrigera för att få andra Volvobolag att bygga sin del av infrastrukturen i ett IP-nät.Något år senare kunde jag räkna till 1000 noder i OpenView, ett antal som växte exponentiellt med åren.
Vissa delar som t.ex. DNS insåg jag att det kommer aldrig folk att skaffa självmant, så en strategi att ställa ut DNS-appliances uppstod. Det bestod av 386 maskiner som körde BSDI . Dessa plattformarna funkade mycket bra (på seriös hårdvara) och fyllde mer än väl behovet. Andra services som e-mail kom också att skötas med Intel och BSDI . Den första firewallen fick byggas på BSDI och hopsamlade delar, bl.a. TIS toolkit, vid den här tiden fanns inga kommersiella brandväggar att köpa.Andra system var ett system för modempooler som byggdes på BSDI system med Digiboards (48 modem i 115kbit / system, alla i full kapacitet!) samt en säkerhetsserver som byggde på Digipass lösning och delar av TIS toolkit.
1995 var Volvo ikapp mig, då tyckte jag att tiden var mogen att prova något annat. Jan Engström på Volvo Teknisk Utveckling (hjärntrusten inom forskning och utveckling) erbjöd mig att bli Unix systemansvarig för TU's bestånd av maskiner. Det lät spännande och att få "leka med " en SGI maskin med 24 CPU och 4 Gbyte minne.
Det var en annan mycket lärorik tid, så mycket fanns att göra, NFS, NIS, automount, X genom firewallen(som jag hade byggt) Inte minst var kontakterna med TU's anställda en stor förmån. Här var det intellektuellt, här diskuterades intressanta tekniska lösningar och filosofiska frågor vid samma kaffebord.
Kontakta för mera information :
+46 707 328101 (mobil)
+46 31 223190 (fax)
Text-ansvarig